Zabhegyező

Az élet vasárnapja

A birodalom visszavág

2016. január 28. 18:28 - Zabhegyezgető

A kézműves sörök divatját a nagy söripari cégek eleinte elnéző mosollyal magasról nézték, de az ezredfordulót követően egyre többen gondolták közülük, hogy nekik is lépniük kell, ha nem akarnak látványosan piacot veszíteni. Komoly figyelmeztető jel lehet számukra a 2014-es adat, amely szerint a pénzügyi forgalom szempontjából az USA sörpiacának csaknem 20 százaléka a kisüzemi sörfőzdék kezében van.

 

A világ fejlett sörkultúrájú részén tehát eléggé komolyan veszik a trendet, ugyanis rájöttek, hogy komoly pénz van benne, a craft beer jövedelmezősége akár 20-30 százalékkal is meghaladhatja a nagyipari sörét, ráadásul imázsépítésnek sem rossz. Jellemzően kétféle megoldással élnek: az egyik szerint építenek vagy vásárolnak egy kisüzemi főzdét.

Az építés inkább Európára jellemző, a vásárlás pedig az Egyesült Államokra. Berzenkednek is az amerikai kisüzemek, s mindenféle szabályokat igyekeznek hozni, hogy sörmulti kezében levő sörfőzde termékét ne lehessen „kézműves sörnek” nevezni. Azonban felmerül a kérdés: mi változik attól, ha egy húsz éve működő kis főzde részben vagy egészben multi tulajdonába kerül, miközben továbbra is szabad kezet kapva főzi kisüzemi söreit? Vagy vegyünk egy európai példát: a legnagyobbak közé tartozó, dániai központú multinacionális Carlsberg 2005-ben építette meg kis sörfőzdéjét, a Jacobsen Breweryt, ahol alsó- és felsőerjesztésű söröket készít, körülbelül tucatnyi félét, de összesen csak valamivel kevesebb, mint 20 ezer hektolitert egy évben.

 

A másik módszer az, amikor egy nagy sörfőző csoport virtuális projektsörfőzdét alapít, amelynek limitált szériás, felső kategóriás söreit – az adott technológiára alkalmas – meglévő, kisebb sörfőzdéiben készíti el, s külön márkacsaládként hozza forgalomba. Ilyen például a Pilsner Urquell háromféle Master söre, és ezt az utat választotta a német Radeberger is a Braufactum márkájával. A szintén német Bitburgerhez tartozó Köstritzer is megalkotta a maga Meisterwerke nevű sorozatát, amelyben red lagert, belga witbiert és angolszász pale ale-t készít. Sőt, még az AB-InBew-hoz, a világ legnagyobb sörmultijához tartozó Beck’s is lépett: egy american pale ale-lel jelentkeztek a hazai piacon. 2014-ben a választékában eddig eléggé konzervatívnak számító Guinness is két új, magasra pozicionált sörrel jelentkezett be a craft beer bizniszbe.

2 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://ujzabhegyezo.blog.hu/api/trackback/id/tr718326960

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Serkoptató 2016.01.29. 18:27:13

Kíváncsi vagyok, a hazai nagy sörgyárak mikor lépnek?

Árpa Jankó · http://serteperte.blog.hu 2016.01.30. 08:35:03

Miért vagy olyan kíváncsi? Ha megtörténik akkor megint bezárhatnak a tőkeszegényebb sörfőzdék.